Kroodle, de nieuwe speler in het verzekeringslandschap
Wellicht heeft u al wel iets over Kroodle gelezen.Dat is niet geheel verrassend aangezien Kroodle druk bezig is met het promoten van hun bedrijf en de producten die zij voeren. Kroodle is afgelopen dinsdag online gegaan en de teller van likes op hun bedrijfspagina op Facebook staat momenteel al boven de 3.000 likes. Maar wat is Kroodle nu precies? Voor degene die er nog niet bekend mee waren of er meer over weten, zijn wij van Verzekeringenhoek voor u op onderzoek uitgegaan. In dit artikel hebben wij enkele feiten en bevindingen op een rijtje gezet.
Kroodle en Facebook
Kroodle is de eerste verzekeraar die volledig via Facebook werkt. Kroodle is een verzekeraar waar geen ingewikkelde polisnummers voorkomen en/of stapels papierwerk.
Als (nieuwe) klant bij Kroodle log in via je Facebookaccount. De algemene gegevens, zoals weergegeven in je Facebookprofiel, worden naar Kroodle verstuurd. Na het invullen van enkele aanvullende gegevens wordt je aanvraag naar de verzekeraar gestuurd. Na goedkeuring heb je dan binnen enkele minuten een verzekering afgesloten.
De samenwerking met Facebook is het fundament voor Kroodle. Indien je bijvoorbeeld niet op Facebook zit kan je ook geen klant worden bij Kroodle. Maar wanneer je al wel klant bent bij Kroodle en je zegt je Facebookaccount op, zul je ook niet meer kunnen inloggen. Er is gekozen voor deze opzet om het zo voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken.
De nadruk van dienstverlening door en van de verzekeraar ligt ook volledig op Facebook. Zo is de website van Kroodle meer een soort verzamelpunt van bezoekers maar voor meer uitgebreide vragen en/of aankopen er wordt altijd doorverwezen naar de Facebookpagina van Kroodle. Het is namelijk alleen maar mogelijk om via de Facebookpagina de premie van de producten te berekenen en de producten af te sluiten.
Producten van Kroodle
De manier waarop Kroodle zich op de markt neerzet en zichzelf presenteert toont duidelijk dat zij zich richten op een wat jongere doelgroep, die zich daarnaast innovatief voelen en een goede dosis humor wel kunnen waarderen. Dit wordt niet alleen duidelijk aan de huisstijl van de verzekeraar, maar ook in de producten die Kroodle voert. Zo is hun aanbod verfrissend te noemen. Hun portefeuille bestaat uit de Boodle Kroodle (inboedelverzekering), Casa Kroodle (opstalverzekering) en Trouble Kroodle (aansprakelijkheidsverzekering). Kroodle zelf geeft aan geen prijsvechter te zijn maar een innovatie verzekeraar. Kroodle zegt daar zelf het volgende over;
”Kroodle is geen prijsvechter, maar biedt producten aan die op dat moment bij jouw leven passen. Wij kiezen voor innovatieve producten en diensten in een moderne omgeving. De producten beperken we niet om zo een zo scherp mogelijke prijs te kunnen bieden.” (Kroodle op hun Facebookpagina als reactie op een vraag van een consument)
Ze spelen volledig in op het feit dat de verzekeraar ten alle tijden vanaf elke plek te benaderen is. Zo is Kroodle vanaf elk apparaat en platform te bereiken.
Er is nog geen aparte app beschikbaar en we vragen ons ook af dat gaat veranderen. Men kan immers vanaf de officiële Facebook app volledig gebruik maken van de diensten en producten van de verzekeraar.
Het aanbod is nog niet heel uitgebreid, maar in de toekomst zullen er wellicht wel meer producten verschijnen.
Waar Kroodle voor staat
Kroodle hanteert vier pijlers; Mobiel, Facebook, Supersnel en Vertrouwen.
De verzekeraar is mobiel en is daardoor altijd bij de consument, letterlijk in de palm van de hand. Door de koppeling met Facebook hoeft men ook nooit op zoek te gaan naar papierwerk want alles wordt digitaal gekoppeld aan de verzekeraar. Kroodle claimt overigens alleen de algemene gegevens van Facebook over te nemen maar vertrouwelijk informatie die wordt ingevuld bij Kroodle (in de vorm van aanvullende informatie) wordt nooit gedeeld met andere partijen.
De pijler Supersnel is eigenlijk een gevolg door de twee eerdere beschreven pijlers. Door de koppeling aan Facebook en de mobiele bereikbaarheid van de verzekeraar kan een consument altijd bij de verzekeraar terecht. Er hoeft voor een vraag vanuit de consument ook geen stapel papier gepakt te worden met allerlei polisvoorwaarden. De klant kan met de verzekeraar bellen, tweeten en mailen. Daarnaast is alle informatie vanaf de handpalm beschikking.
Met de laatste pijler van Vertrouwen roept de verzekeraar op, op de eerlijkheid van een consument. Zo wordt een wederzijdse relatie gesmeed die tot betere dekking en uitkering moet dienen.
Waar komt Kroodle vandaan?
Kroodle is een product dat door samenwerking van Meeus en AEGON tot stand is gekomen. De verzekeraars waren hier al lange tijd mee bezig en in 2013 is het dan echt werkelijkheid geworden.
Wij zijn benieuwd wat jullie van Kroodle vinden. Heb je al de premie berekend? Hoe komt de Facebookpagina over? Laat het ons weten en deel het met de andere lezers!
Chandos zegt
Ik vind het een interessant idee. Of het gebruikersgemak en de rompslomp echt minder is dan bij andere verzekeraars… Tsja, daar kom je pas achter als je eigenlijk een echte claim maakt. Ik vind wel dat ze goed gebruik maken van de functionaliteiten van FaceBook. Een tijdelijke reisverzekering sluit ik zo sneller en makkelijker af dan eigenlijk alle andere verzekeraars.
Theo zegt
Beste Chandos,
Ja klopt. Opvallend is het wel nu inderdaad dat ze nog geen reisverzekering hebben, ik zal eens polsen of ze daar mee bezig zijn.
Heb jij je premie al berekend?
Groet,
Theo
Kroodle zegt
Beste Theo en Chandos,
Kroodle lanceert later dit voorjaar een reisverzekering, zowel langlopend en kortlopend, en een studentenverzekering. Wij zullen ook daarna blijven uitbreiden. Hopelijk is hiermee jullie vraag beantwoord!
Als jullie nog tips hebben, horen wij het graag.
Groet,
Kroodle
Theo zegt
Beste Kroodle,
Bedankt voor je antwoord. Zijn er al ideeën/suggesties voor namen?
Anders helpen wij van Verzekeringenhoek graag mee met het bedenken daarvan.
Groet,
Theo